رسانه آموزشی لرن دی ال

ما در آکادمی آموزشی لرن دی ال شما را با علم صحیح راه اندازی وب سایت آشنا می کنیم.

رسانه آموزشی لرن دی ال

ما در آکادمی آموزشی لرن دی ال شما را با علم صحیح راه اندازی وب سایت آشنا می کنیم.

ابداع یک نانو ابزار با رفتاری شبیه به مغز انسان

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان، نوعی ابزار در مقیاس نانو ابداع کرده‌اند رفتاری شبیه به مغز انسان دارد.دانشمندان در یک پژوهش بین‌المللی موفق شدند گام قابل توجهی به سوی ابداع ماشین‌های دارای قدرت تفکر بردارند.

این گروه پژوهشی به سرپرستی "موسسه ملی علوم مواد" (NIMS) ژاپن، یک ابزار آزمایشی ابداع کردند که ویژگی‌هایی مشابه برخی از رفتارهای مغز از جمله یادگیری، حفظ کردن، فراموش کردن، بیداری و خواب را به نمایش می‌گذارد.

"جیمز گیمزوسکی" (James Gimzewski)، استاد شیمی و بیوشیمی "دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس" (UCLA) و از نویسندگان این پژوهش گفت: این فناوری، سیستمی میان نظم و هرج و مرج است. روشی که این ابزار با کمک آن، تکامل می‌یابد و تغییر می‌کند، به تقلید از مغز انسان می‌پردازد و می‌تواند خود را با الگوهای رفتاری متفاوتی تطبیق دهد.

این پژوهش، یک گام ابتدایی در مسیری به شمار می‌رود که شاید نهایتا به ابداع رایانه‌هایی با قابلیت تقلید فیزیک و عملکرد مغز انسان منجر شود. شاید چنین رایانه‌هایی بتوانند مشکلاتی که رایانه‌های معمولی از عهده حل کردن آنها برنمی‌آیند، برطرف کنند و در مقایسه با آنها به نیروی کمتری نیاز داشته باشند.

این ابزار جدید، از نانوسیم‌های نقره ساخته شده که قطر آنها به صورت میانگین به 360 نانومتر می‌رسد و با یک پلیمر عایق به ضخامت حدود یک نانومتر پوشیده شده‌اند. این ابزار به طور کلی حدود 10 میلی‌متر مربع است و به قدری کوچک است که 25 عدد از آنها را برای پوشاندن یک سکه به کار برد.

این نانوسیم‌ها که روی یک ویفر سیلیکونی قرار می‌گیرند، می‌توانند ساختارهایی به هم پیوسته را تشکیل دهند که شباهت قابل توجهی به ساختارهای تشکیل دهنده "نوقشر" یا "نئوکورتکس" (neocortex) مغز دارند. این ساختارها با بخشی از مغز در ارتباط هستند که عملکردهایی مانند زبان، درک و شناخت را شامل می‌شود.

یکی از مواردی که شبکه نانوسیم‌ها را از مدارهای الکترونیکی معمولی متمایز می‌کند، این است که الکترودهای شناور در آنها موجب می‌شوند که شکل فیزیکی شبکه تغییر کند. در این پژوهش، جریان الکتریکی موجب شد که اتم‌های نقره بتوانند از میان پوشش پلیمر حرکت کنند و اتصالاتی را در محل برخورد دو نانوسیم به وجود بیاورند. در این سیستم، حدود 10 میلیون مورد از این گونه اتصالات وجود دارد که مشابه سیناپس‌های اتصال‌دهنده سلول‌های مغزی است.

پژوهشگران، دو الکترود را به این شبکه مغز مانند متصل کردند تا نحوه عملکرد آن را نشان دهند. آنها در بررسی خود، نوعی رفتار اضطراری را کشف کردند که نشان می‌دهد این شبکه، ویژگی‌هایی را به صورت کلی نمایش می‌دهد که شاید نتوان آن را به بخش‌های منفرد تشکیل دهنده نسبت داد. همین ویژگی‌ها موجب می‌شوند که این شبکه، به مغز شبیه باشد. 

پس از جاری شدن الکتریسیته در شبکه، اتصالات میان نانوسیم‌ها به مدت یک دقیقه باقی می‌مانند و فرآیند یادگیری و به خاطر سپردن در مغز را شبیه‌سازی می‌کنند. اتصالات در موارد دیگر، به صورت ناگهانی متوقف می‌شوند و فرآیند فراموش کردن را شبیه‌سازی می‌کنند.

"آدام استیگ" (Adam Stieg)، دانشمند دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و از نویسندگان این پژوهش گفت: شاید روش ما برای تولید سخت‌افزارهای جدیدی که مقرون به صرفه هستند و قابلیت پردازش پایگاه داده‌های پیچیده را دارند، مناسب باشد و بدون محدودیت رایانه‌های جدید به کار خود ادامه دهد.


منبع :ایسنا

قطع دسترسی میلیون ها کاربر به واتساپ از بهمن ماه سال جاری

طبق آنچه در یکی از صفحات پشتیبانی به روز رسانی شده وبسایت واتساپ آمده است، مدیران این پیام رسان بعد از اتخاذ «تصمیمی سخت» از قطع دسترسی به واتساپ برای میلیون ها کاربر خود خبر دادند.

در این صفحه آمده است که از ۱۲ بهمن ماه سال جاری آن دسته از کاربرانی که همچنان از iOS 8 یا نسخه های پایین تر استفاده می کنند دیگر قادر به استفاده از این اپ نخواهند بود. در حال حاضر نیز صرفا کاربرانی می توانند اکانت واتس اپ ایجاد یا حساب قبلی خود را تایید کنند که iOS 9 یا نسخه های جدیدتر آن را روی گوشی خود داشته باشند. در صفحه پشتیبانی واتس اپ آمده است که «برای ایجاد بهترین تجربه به شما توصیه می کنیم از آخرین نسخه iOS روی گوشی خود استفاده نمایید. برای آشنایی با نحوه به روز رسانی نرم افزاری لطفا به وبسایت اپل مراجعه نمایید.»
واتس اپ در بیانیه خود اشاره ای هم به کاربران اندروید داشته و اعلام کرده که دستگاه های مبتنی بر نسخه ۲.۳.۷ (نان زنجبیلی) یا نسخه های پایین تر دیگر امکان ایجاد اکانت جدید یا تایید اکانت قبلی خود را نخواهند داشت. همچنین از ۱۲ بهمن امسال کاربران اندروید باید اندروید ۴.۰ یا نسخه های جدیدتر را روی گوشی خود داشته باشند تا بتوانند از این استفاده نمایند و در غیر اینصورت با قطع دسترسی به واتساپ مواجه می شوند. اما در مورد کاربران ویندوز فون اینکه کلیه نسخه های این سیستم عامل از ۲۰ روز دیگر قادر به استفاده از واتس اپ نخواهند بود.

نسخه iOS واتساپ نخستین بار در آگوست سال ۲۰۰۹ منتشر شد و کمی بعد یعنی در اکتبر ۲۰۱۰ نسخه اندروید آن از راه رسید. اوایل امسال نیز واتساپ گزارش داد که ۱.۵ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و حتی اگر چند میلیون نفر از آنها را از دست بدهد باز هم تعداد مشترکان آن رقم خوبی است. فیسبوک این اپ پیام رسان را در ازای پرداخت ۲۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

اما آنهایی که در نتیجه این تغییرات با قطع دسترسی به واتساپ روبرو می شوند دو راه پیش روی خود دارند؛ یا نرم افزار گوشی خود را به تازه ترین نسخه به روز رسانی کنند یا اینکه به فکر خرید یک گوشی جدید باشند.
منبع : دیجیاتو

قابلیت ویدیویی تصویر در تصویر در بروزرسانی جدید فایرفاکس

قابلیت ویدیویی تصویر در تصویر در بروزرسانی جدید فایرفاکس
به‌روزرسانی Firefox 71 را برای همه کاربران ارائه کرد. این به‌روزرسانی جدید با پشتیبانی از قابلیت‌های جدیدی چون قابلیت ویدئویی Picture-in-Picture (تصویر در تصویر) در ویندوز همراه است.

نسخه‌ی جدید فایرفاکس، یعنی فایرفاکس ۷۱ با قابلیت ویدئویی Picture-in-Picture این امکان را به کاربران می‌دهد هنگامی‌که در حال تماشای ویدئو هستند، بتوانند در زبانه‌ای دیگر جست‌وجو کنند. درواقع بدون آنکه به توقف نمایش ویدئو مجبور شوند، می‌توانند به کارهای دیگر در زبانه‌های مختلف بپردازند و به‌طور هم‌زمان ویدئو خود را نیز تماشا کنند.

برای استفاده از این قابلیت ویدئویی تصویر در تصویر در فایرفاکس کافی است ماوس خود را روی ویدئو بکشید تا گزینه‌ی آبی کوچک Picture-in-Picture را ببینید. سپس روی این گزینه کلیک کنید تا پنجره جدید شناور بازشود. درنهایت، می‌توانید هنگام کار در سایر برگه‌ها، تماشای ویدئو خود را نیز ادامه دهید. فایرفاکس این ویژگی جدید Picture-in-Picture را در ژانویه سال ۲۰۲۰ برای کاربران MacOS و Linux نیز ارائه خواهد کرد.

از دیگر قابلیت‌های جدید Firefox 71 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد Lockwise برای مدیریت رمز عبور یکپارچه: اکنون فایرفاکس زیردامنه‌ها را به رسمیت می‌شناسد و ورود به سیستم دامنه را از Lockwise تکمیل می‌کند. همچنین، قابلیت Firefox Monitor هرگونه خطری برای حساب‌های آنلاین کاربران را اعلام خواهد کرد و اگر اطلاعات شخصی کاربران به‌خطر بیفتد، با نمایش اعلان‌هایی کاربر را باخبر می‌کند.
  • حفاظت از ردیابی پیشرفته: نمایش اعلان در زمان مسدودسازی بلوک‌های رمزنگاری‌شده و محافظت دربرابر ردیابی‌های مسدود‌شده از دیگر قابلیت‌های فایرفاکس جدید است.
  • رمزگشایی MP3 بومی در سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس و مک

فایرفاکس اعلام کرده است در سال‌های اخیر، فقط روی حفظ حریم خصوصی کاربران تمرکز و قابلیت‌هایی چون مسدود کردن کوکی‌های ردیابی ثالث و رمزگذاری آن به‌صورت پیش‌فرض را ارائه کرده است. همچنین قابلیتی برای نمایش گزارشی از ردیاب‌ها در اختیار کاربران قرار گرفت تا کاربران این ردیابی‌ها را بشناسند.
تا امروز بیش از یک‌تریلیون درخواست ردیابی وب‌سایت‌های مختلف را فایرفاکس مسدود و این مرورگر از حریم خصوصی کاربران محافظت کرده است. این شرکت اعلام کرده است همواره کوشیده به مردم در کنترل بیشتر زندگی آنلاینشان کمک کند.

منبع : زومیت

چگونه متوجه شویم که دیگران چه استفاده‌هایی از کامپیوترمان کرده‌اند؟

کامپیوتر وسیله‌ای شخصی است اما گاهی اوقات پیش می‌آید که دوستان یا آشنایان نیاز دارند تا از کامپیوترمان استفاده کنند. این موضوع شاید منجر به دسترسی آن‌ها به برخی اطلاعات شخصی شود که نمی‌خواهیم در اختیارشان قرار بگیرد. در این مطلب قصد داریم با معرفی ۴ ابزار کاربردی روش‌های گوناگون ردیابی کار ها در کامپیوتر را توضیح دهیم.

اگر کامپیوتر شما هم آنچنان شخصی نیست و می‌خواهید مطمئن باشید که دیگران در استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما حریم خصوصی‌تان را نقض نکرده‌اند، این مطلب را از دست ندهید.

۱. Revealer Keylogger

۲. All In One Keylogger

۳. SpyAgent Spy Software

۴. iSpy - ضبط خودکار و مخفی وبکم

چند نکته مهم

اپلیکیشن‌های معرفی شده در این مطلب می‌توانند کاربرد‌های نامناسب هم داشته باشند و از طرفی به خاطر ذات جاسوسی بودنشان، با نرم افزار‌های امنیتی کامپیوتر مثل آنتی ویروس‌ها دچار مشکل می‌شوند و عمدتا آلوده شناخته خواهند شد.

هدف این مطلب آشنا کردن مخاطبین با این نرم افزار‌ها بوده و هرگونه استفاده نا به جا از آن‌ها بر عهده مصرف کننده است. از طرفی آشنایی با اینگونه اپلیکیشن‌ها می‌تواند باعث شود مطمئن شوید که کسی فعالیت‌های شما در کامپیوتر را زیر نظر ندارد.

منبع : دیجیاتو