رسانه آموزشی لرن دی ال

ما در آکادمی آموزشی لرن دی ال شما را با علم صحیح راه اندازی وب سایت آشنا می کنیم.

رسانه آموزشی لرن دی ال

ما در آکادمی آموزشی لرن دی ال شما را با علم صحیح راه اندازی وب سایت آشنا می کنیم.

تولید اولین مودم نسل پنجم با فناوری ۵ نانومتری

تولید اولین مودم نسل پنجم با فناوری ۵ نانومتری

شرکت کوالکوم از تولید مودم جدید اسنپ دراگون ایکس ۶۰ خود خبر داده که با فناوری پنج نانومتری طراحی شده و قادر به بارگذاری اطلاعات با سرعت ۷.۵ گیگابیت در ثانیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جی اس ام آرنا، سرعت آپلود اطلاعات از طریق این مودم ۵ نانومتری برابر با سه گیگابیت در ثانیه است. ایکس ۶۰ مانند مودم ایکس ۵۵ با هر دو نوع شبکه‌های تی دی دی و اف دی دی سازگاری دارد و لذا از تمامی شبکه‌های نسل پنجم در جهان پشتیبانی می‌کند.

همچنین این مودم از شبکه‌های نسل دوم، سوم و چهارم تلفن همراه نیز پشتیبانی می‌کند. معماری ۵ نانومتری این مودم رکورد تازه ای را برای کوالکوم به ثبت رسانده که قبلاً توانسته بود مودم‌های ۷ نانومتری تولید کند.

یک قابلیت خاص این مودم فناوری VoNR است که کیفیت خدمات صوتی از طریق شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه را به میزان چشمگیری ارتقا می بخشد. انتظار می‌رود استفاده عمومی از این مودم در گوشی‌های هوشمند از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

جهرمی: به زودی مرکز توسعه نوآوری هوش مصنوعی ایران افتتاح خواهد شد

وزیر ارتباطات از راه‌اندازی مرکز توسعه نوآوری هوش مصنوعی ایران از هفته آینده خبر داد و اعلام کرد این مرکز با مدیریت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری وزارت علوم و مشارکت دانشگاه های شریف، تهران و امیر کبیر و به یاد بود همه ی جانباختگان هواپیمای اوکراینی راه اندازی خواهد شد.

«محمد جواد آذری جهرمی» در توییتر خود ضمن اعلام این خبر جزییات بیشتری درباره این مرکز نوشت:

«هوش مصنوعی محرک پرقدرت پیشرفت در آینده است. دانشمندان هوش مصنوعی پرتوانی در ایران داریم اما عدم وجود توان پردازشی و داده ها به ویژه داده های دولتی دو چالش اساسی توسعه این صنعت در کشور است. برای رفع این دو چالش "مرکز توسعه نوآوری هوش مصنوعی ایران" هفته بعد راه اندازی خواهد شد. این مرکز با مدیریت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری وزارت علوم و مشارکت دانشگاه های شریف، تهران و امیر کبیر و به یاد بود همه ی جانباختگان هواپیمای اوکراینی راه اندازی خواهد شد. منتظر سایر دانشگاه ها هم هستیم. این مرکز نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال خواهد داشت.»

توجه دولت به مساله هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر زیاد شده و نقطه عطف آن به سفر آذرماه رییس جمهوری کشورمان به مالزی برمی‌گردد؛ سفری که به منظور حضور در اجلاس سران کشورهای اسلامی برقرار شد و روحانی در آن از اهمیت اقتصاد دیجیتال و توسعه هوش مصنوعی گفت.

پس از آن ملاقات وزیر ارتباطات با معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت کشور ترکیه در دی ماه سال جاری صورت گرفت که در این ملاقات موضوع اقتصاد دیجیتال بار دیگر مطرح شد و اعلام شد رشد و توسعه هوش مصنوعی برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال ضروری است و این دو کشور باید برای تحقق این موضوع با یکدیگر همکاری‌های مفیدی داشته باشند.

بعد از این دیدار وزاری دو کشور، بار دیگر «حسن روحانی» در اوایل بهمن ماه در جلسه هفتگی هیئت دولت نوید افتتاح مرکز مهم نوآوری در زمینه توسعه هوش مصنوعی را داد و در همان وقت  «محمد جواد آذری جهرمی» در یک پست اینستاگرامی خبر از صحبت‌هایی جدی با مدیران این دانشگاه‌ها برای انجام یک کار بزرگ داده بود و نوشته بود: «با رئیس جمهور صحبت کردم و با نظر مساعد ایشان، امروز عصر با وزیر علوم و روسای دانشگاه‌های شریف، تهران و امیرکبیر جلسه مهمی داریم، تا با یاری همه نخبگان این دانشگاه‌ها و به یاد و نام عزیزان «پرواز بی‌بازگشت»، یک کار بزرگ را در مسیر پیشرفت علمی ایران آغاز کنیم.»

به نظر می‌رسد ماحصل این صحبت‌ها در نهایت به انجام این پروژه مهم در عرض چند ماه منجر شده است و باید دید که این مرکز چه بازخوردی از خود نشان خواهد داد. بخش خصوصی در ایران در زمینه هوش مصنوعی فعالیت‌های زیادی انجام داده و تیم‌های فناورانه بزرگی از دل مجموعه‌هایی چون دیجی‌کالا و علی بابا در این زمینه فعالیت‌های بسزایی انجام داده‌اند و از همین رو می‌توان گفت همکاری این نهاد دولتی با بخش خصوصی از اقدامات ضروری برای رسیدن به موفقیت خواهد بود.

گفتنیست در آخرین رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی که از سوی نهاد سایمگو صورت گرفته است؛ ایران در زمینه هوش مصنوعی رتبه اول را در غرب آسیا به خود اختصاص داده است.

سیگنال وای فای ۱۰ بار قوی تر می شود

محققان یک سطح هوشمند ساخته اند که شامل ۳ هزار آنتن کوچک است و می تواند سیگنال وای فای را با ۱۰ بار قدرتمندتر می کند.

سیگنال وای فای ۱۰ بار قوی تر می شود
در حال حاضر نصب سیستم های ارتباطات بی سیم در دستگاه های کوچک چالش برانگیز است. زیرا هنگامیکه فضای کمی برای آنتن بی سیم وجود دارد، حفظ سیگنال خوب کار مشکلی است.

درهمین راستا محققان دانشگاه MIT CSAIL  راه حلی یافته اند. آنها یک سطح هوشمند به نام RFocus ساخته اند که می توان از آن به عنوان آینه یا لنز استفاده کرد تا سیگنال های رادیویی را در دستگاه مورد نظر متمرکز کرد. این روند  قدرت سیگنال را  ۱۰ بار بیشتر می کند.

در نمونه اولیه فناوری RFocus به جای استفاده از چند آنتن مونولیتیک،  ۳ هزار آنتن کوچک همراه یک نرم افزار به کار گرفته شده تا قابلیت دریافت سیگنال را افزایش یابد.

این آنتن ها  بسیار ارزان هستند و قیمت هر کدام فقط چند سنت است. همچنین در مقایسه با سیستم های فعلی انرژی کمتری مصرف می کنند.  جالب آنکه سیستم RFocus از هیچ گونه فناوری برای قدرتمندتر کردن سیگنال استفاده نمی کند. 

 هنوز مشخص نیست این فناوری چه زمان برای استفاده آماده خواهد بود.  محققان باید علاوه بر ارتقای طراحی سیستم ، روشی برای تولید انبوه آن  بیابند. شکل ایده آل این سیستم هیچ گونه سیم کشی ندارد و ضخامت آن به اندازه یک کاغذ است.

مصارف این فناوری نیز مشخص است. با کمک سیستم RFocus برقراری ارتباط قدرتمندتر وای فای و حتی اینترنت ۵G در مسافت های طولانی ممکن می شود.

 اما در کل این فناوری در دستگاه های اینترنت اشیا بیشتریان کاربرد را دارد.

منبع:خبرگذاری مهر

باارزش‌ترین برندهای جهان در سال 2020 اعلام شدند؛ راه یافتن هواوی به جمع ده برند اول

BrandFinance اخیرا لیست باارزش‌ترین برندهای جهان در سال 2020 را منتشر کرد. در این لیست شاهد حضور هواوی در میان ده برند باارزش دنیا هستیم که موفقیت چشم‌گیری برای این گوشی‌ساز چینی محسوب می‌شود.شرکت بریتانیایی BrandFinance به‌تازگی لیست 500 برند با ارزش سال 2020 را منتشر کرده است. در این لیست باارزش‌ترین برندهای جهان در ماه ژانویه سال 2020 معرفی شده‌اند. همان‌طور که قابل انتظار می‌رفت شش جایگاه از ده رتبه برتر این لیست مربوط به ایالات متحده است. چین با سه شرکت و کره جنوبی نیز با برند سامسونگ تنها یک جایگاه از ده رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌اند.آمازون که بک غول تجارت الکترونیکی محسوب می‌شود توانسته است در رتبه اول با ارزش‌ترین برند قرار بگیرد. این شرکت 220.7 میلیارد دلار ارزش دارد که به نسبت سال گذشته 17.5 درصد افزایش یافته است. این افزایش مربوط به گسترش خدمات ابری، سرویس استرسم و لجستیک است.

رشد 11.9 درصدی ارزش گوگل در باارزش‌ترین برندهای جهان

گوگل دیگر شرکت آمریکایی با ارزش تخمینی 159.7 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته است. این نشان دهنده رشد 11.9 درصدی به نسبت سال گذشته است.سومین برند با ارزش دنیا نیز اپل است که 140.5 میلیارد دلار ارزش دارد. با این حال این رقم به نسبت سال گذشته 8.5 درصد کاهش یافته است.مایکروسافت نیز در طی یکسال گذشته با افت ارزش برند 2.1 درصدی مواجه شده است. مطمئنا این موضوع در سیاست‌های کلی مایکروسافت و اپل در سال جاری تاثیرگذار خواهد بود.در رتبه‌های چهارم تا دهم باارزش‌ترین برندهای جهان شرکت‌های مایکروسافت با ارزش 117 میلیارد دلار، سامسونگ با رقم 94.4 میلیارد دلار، بانک Industrial and Commercial چین با ارزش 80.7 میلیارد دلار، فیسبوک با رقم 77.9 میلیارد دلار، والمارت با ارزش 77.5 میلیارد دلار، China Ping An با رقم 69 میلیارد دلار و هواوی با ارزش 65 میلیارد دلار قرار گرفته است.در بخش صنعت شرکت‌های تکنولوژی با در اختیار داشتن 46 کرسی از لیست باارزش‌ترین برندهای جهان و با ارزش بیش از 986.5 میلیارد دلار رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. در تقسیم‌بندی بر اساس منطقه نیز آمریکا با 205 شرکت با ارزش بیش از 320.4 میلیارد در رتبه اول و چین با داشتن 70 شرکت در این لیست 500تایی با ارزش بیش از 133.4 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.

منبع :فارنت